Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΧΑΙΩΝ

Φωτογραφία του χρήστη Polisma Publications.

ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΧΑΙΩΝ
https://www.facebook.com/Polisma-Publications-567651376660038/

https://ftb.academia.edu/AlexiosPanagopoulos

http://www.biblionet.gr/author/51557/Αλέξιος_Παναγόπουλος

http://www.pemptousia.gr/author/ddr-alexios-panagopoulos/

http://www.stamoulis.gr/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ-ΑΛΕΞΙΟΣ_au-743615.aspx

http://www.stamoulis.gr/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ-ΑΛΕΞΙΟΣ_au-746609.aspx


Αλ. Παναγόπουλος (2006), «Πολιτεία Αχαιών – από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα», εκδ. Αλ. Παναγόπουλος, Πάτρα (επιστολή χαιρετισμός τμήματος λαογραφίας Ακαδημίας Αθηνών & μητροπολίτη Πατρών), σσ. 120. Προσεγγίζεται η ιστοριογραφία και οι ιστορικές πηγές που έχουν ηθικό και μορφωτικό περιεχόμενο, μέσα από εθιμικές, ιστορικές, πολιτισμικές αναζητήσεις στην αιγιαλίτιδα ζώνη καθώς και τα σχετικά τηςιστορικολαογραφικά σύμμεικτα. Παρουσιάζονται στο πρώτο μέρος τα αρχαιοελληνικά έθιμα, για τν Βολίνη και τον Απόλλωνα, για τις αψίδες, για τη ρυπική χώρα, για την αγροικία, για τη λατρεία, για την αλιεία, για τις Ιέρειες, για τον αρχαίο Κάνθαρο, για τον ντόρο, για την κωμιτούρα, για την φιλοτιμία, για την φιλοξενία, για την διχόνοια. Στο δεύτερο μέρος επιχειρείται η παρουσίαση των βυζαντινών ηθών και των εθίμων, για τη θέση της γυναίκας, για τον οίνο, για τους ασκούς, για τη ληστεία, για τη λαογραφία, για τα έρμαια των λίθων, για τα μνημεία, για τη Λουβέρνα, για τον άργυλο, για την Καλάτα, για το ηλιοβασίλεμα, για τη δεκάτη, για τους ανηλίκους, για τη ζητεία των καλογήρων, για τους οπλαρχηγούς, για τα χρονογραφήματα κτλ. Στο τρίτο μέρος επιχειρείται η παρουσίαση των εκκλησιαστικών ηθών και εθίμων, για τις κωδωνοκρουσίες, για τα ναϊδρια, για το μοναχισμό, για τον αγ. Ανδρέα, για το έθιμο της λέησης, για τη Κυριακή ως αργία, για την αγάπη της Λαμπρής, για τους Χαιρετισμούς, κτλ. Στο τέταρτο μέρος τα ξενικά ήθη και έθιμα, για το παιδομάζωμα, για τον φόρο, για την πειρατεία, για τους Γότθους, για τους Αλβανούς, για την μασκοφορία, για το πιάτο, για την αρχαιοκαπηλεία κτλ. Στο πέμπτο μέρος τα νεώτερα ήθη και έθιμα, το πανηγύρι του γάμου, το αυγό, τα αμάξια, τα αναρρωτήρια, τα κάλαντα, ο καραγκιόζης, ο ξενητεμός, οι μετανάστες, οι τσοπάνηδες, το κερέτσι, το παρατσούκλι, ο δανεισμός έντοκα, οι αντιοθωνιστές. Αναφορές συχνές στην λαογραφία, στην αιγιαλίτιδα ζώνη και το παναχαϊκό, κ.ά. Επιχειρείται η παρουσίαση της αιγιαλίτιδας ζώνης με την ιδιάζουσα αυτή μορφή από την προϊστορία, και την υστερομυκηναϊκή εποχή. Οι ελληνικές αποικίες της Κύπρου προέρχονται από Αχαιούς. Ο Παυσανίας γράφει τα Αχαϊκά του τον 2 μ.Χ. αιώνα, αλλά πρίν γράφουν Αχαϊκά, ο Αυτοκράτης 4ο π.Χ., ο Ριανός, 3ο π.Χ., και ο Αυτεσίων. Σε αναφορές τρίτων διασώθηκαν τμήματά τους. Η αχαϊκή συμπολιτεία επικρατεί σ’ όλη την Πελοπόννησο. Η μάχη στον Πάνορμο, η πολιτεία των Ρυπών, η θρησκευτικότητα στην αρχαία Ελλάδα.  Αργότερα τα βυζαντινά μνημεία και η τοπική εκκλησιαστική ιστορία, μέσα από την προβολή των τοπικών χριστιανικών εθίμων, παρουσιάζουν την πρωτοτυπία της εργασίας αυτης. Προβάλλει την διαχρονικότητα του δημιουργικού ελληνικού πολιτισμού και τις κοινές συντεταγμένες μεταξύ ελληνισμού και χριστιανικού και την ηθική αξία της αυτογνωσίας για τον σύγχρονο μελετητή και νεοέλληνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου